Hoppa till innehållet?

Samordnings- och rådighetsansvar

Samordningsansvar - om flera företag arbetar i gemensamma lokaler

Den som är chef på en arbetsplats där det finns medarbetare från olika arbetsgivare måste säkerställa att arbetsplatsen är säker för alla. Samordna innebär att planera och koordinera riskabla arbeten så att det inte uppstår faror. Samordningsansvaret går att delegera till någon annan på arbetsplatsen.

Exempel: Inhyrda medarbetare, medarbetare från städföretag eller underleverantörer, chaufförer.

  • Varje arbetsgivare har kvar arbetsgivaransvaret för sina arbetstagare.

  • De som jobbar på arbetsstället ska följa anvisningar från den som är ansvarig för samordningen av arbetsmiljöfrågor

  • Varje arbetsgivare har ansvar att se till att ens egna anordningar inte innebär risk

Rådighetsansvar – ansvar för lokalen

Ett annat begrepp du kan stöta på är rådighetsansvar. Det innebär att den som råder över arbetsstället ansvarar för att arbetsplatsen är säker.

Det innebär bland annat att säkerställa att:

  • Golv, trappor och räcken etc. är i gott skick och inte innebär risker

  • Lyftanordningar, förrådshyllor, lastbryggor etc. är i gott skick

Själva arbetet med att kontrollera, besikta osv delegeras så att någon annan gör det i praktiken. Chefen har dock kvar ansvaret för att det genomförs.