Hoppa till innehållet?

Introduktion till olyckor, tillbud och riskobservationer

Ett av målen med hälso- och arbetsmiljöarbete är att minska antalet olyckor och ohälsa inom koncernen. För att förebygga olycksfall är det viktigt att arbeta med att förstå vad som gör att de uppstår. Det är därför viktigt att du som chef känner till vilka risker som finns på din arbetsplats och sedan genomför åtgärder för att eliminera eller minska risken för olycksfall.

En risk är något som skulle kunna hända som skulle kunna leda till att någon skadar sig. En av de viktigaste verktygen för att arbeta förebyggande, är rapportera och åtgärda de risker som upptäcks på arbetsplatsen, sk. riskobservationer. Genom att åtgärda risken kan du förhindra att en olycka uppstår.

Om det faktiskt händer något men ingen skadade sig kallas det för ett tillbud. Det kunde ha lett till en olycka. Detta är tydliga signaler på att det finns faktiska risker i arbetet som behöver åtgärdas för nästa gång kanske det inte går lika bra och någon skadar sig. Därför ska även tillbud rapporteras och du som chef behöver hitta åtgärder för att ta bort eller minska risken för att detta ska kunna hända igen.

Olycksfall är en plötslig händelse som lett till att en medarbetare har skadat sig.

Alla på arbetsplatsen, både chef och medarbetare, har ansvar att rapportera riskobservationer, tillbud och olyckor. Chefer på butik och lager genomför detta arbete i IA, vårt systemstöd för arbetsmiljöarbete. Medarbetare kan rapportera via länkar på intranätet.

Chefer på kontor kan vända sig till HR för att rapportera risker, tillbud och olycksfall. Medarbetare på kontor rapporterar direkt till sin chef.