Rapportera olyckor, tillbud och riskobservationer
Närmaste chef med delegerade arbetsmiljöuppgifter har ansvar för att rapportera händelser, genomföra utredning, åtgärder samt följa upp och slutföra ärenden (se faktaruta händelsetyper). Närmast chef ska även anmäla till Försäkringskassan och TFA (AFA), samt till arbetsmiljöverket vid allvarliga tillbud och olycksfall.
Som chef rapporterar du riskobservationer, tillbud och olyckor, färdolycksfall, arbetssjukdom och egendom och säkerhet direkt via IA (Informationssystem om Arbetsmiljö) via webben eller IA-appen.
På intranätet hittar du digitala guider för hur du gör i IA och hittar länken till Single Sign On.
Länk till digitala guider och single sign on till IA på intranätet
För chefer för tjänstemän ska du kontakta HR som stöttar i denna hantering.
Nedan hittar du checklistor för vem som gör vad per händelsetyp för chefer:
Vid rapportering skickar IA-systemet automatiskt ut en e-post till ansvarig chef och skyddsombud på enheten där händelsen inträffade.
Vid allvarlig olyckfall har företaget rutiner för vad som ska göras och vilka som ska kontaktas. Läs mer här: Rutiner för allvarlig olycka.
Det finns även rutiner för krisstöd till drabbade medarbetare vid allvarliga händelser. Läs mer här: Krisstöd.