Chefens ansvar
Chefens ansvar för arbetsmiljö sammanfattas i arbetsmiljölagen:
Planera, leda och kontrollera att det systematiska arbetsmiljöarbetet genomförs.
Det innebär att du som chef behöver jobba systematiskt med att undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera arbetsplatsen (läs mer under fliken Systematisk arbetsmiljöarbete).
Vidta alla åtgärder för att undanröja risker som kan leda till ohälsa eller olycksfall
Det innebär att du behöver hantera de risker du upptäcker i vardagen eller när du gör olika typer av systematiska undersökningar av arbetsmiljön (ex skyddsrond). Om det inte går att göra direkt behöver du ta fram en handlingsplan. Läs mer under riskbedömning.
Se till att medarbetare som behöver det får rehabilitering
Det innebär att om en medarbetare blir långtidssjukskriven, oavsett orsak, ska du möjliggöra rehabilitering. Det kan innebära allt från att gå på möten till att genomföra samtal och planer. Läs mer under sjukfrånvaro och rehab
Samordna med andra arbetsgivare när man delar arbetsställe.
Det innebär att du ska säkerställa att din arbetsplats är säker även för tillfälliga besökare som ex chaufförer som ska lasta av, eller byggjobbare eller reparatörer, samt att du är säker på att din verksamhet inte påverkar andra företag på arbetsplatsen negativt. Läs mer under samordning.
Samverka med medarbetarna, som ofta företräds av ett skyddsombud.
Det innebär att chefen ska bjuda in skyddsombudet till samarbete kring arbetsmiljöfrågor, exempelvis vid skyddsrond eller när chefen ska göra en riskanalys och handlingsplan.
Se till att medarbetaren har förutsättningar för sitt arbete och vet vilka befogenheter de har.
Chefens ansvar tydliggörs även i OSA där det ställs krav på att chefen ska vara tydlig och se till att medarbetaren vet vad och hur man ska utföra sitt arbete, vilka förväntningar som finns och vad man har för stöd.
Arbetsuppgifter: vilka arbetsuppgifter medarbetaren ska utföra
Resultat: vilka resultat förväntas medarbetaren uppnå
Särskilda arbetssätt: Om det finns särskilda arbetssätt för att utföra arbetsuppgifterna
Prioritering: vad ska medarbetaren prioritera när det blir hög arbetsbelastning
Stöd: vem ska medarbetaren vända sig till för att få stöd och hjälp.
Läs mer om chefens ansvar för tydlighet under avsnittet om OSA.