Hoppa till innehållet?

Riskbedömning

En risk är en icke önskvärd möjlig händelse.

Det betyder helt enkelt att något som kan hända som kan skada eller skapa ohälsa bland dina medarbetare eller andra som befinner sig på arbetsplatsen som du är ansvarig för, om du inte genomför åtgärder för att förhindra det.

Som chef behöver du ha koll på riskerna på din arbetsplats. En av grundbultarna i det systematiska arbetsmiljöarbetet handlar om att genomföra riskbedömningar.

En riskbedömning innebär att du undersöker vilka risker som finns och tar reda på vilka risker olika arbetsmoment medför. Därefter värderar du riskerna, vilka som är mer eller mindre allvarliga. Sedan beslutar du om vilka förebyggande åtgärder som behövs, för att ingen ska drabbas av ohälsa eller olycksfall. Riskbedömning genomför du gör tillsammans med skyddsombud eller medarbetare. Läs nedan hur du genomför en riskbedömning här.

I stödsystemet för arbetsmiljö, IA, finns det mallar för att genomföra riskbedömningar. Det finns två typer av riskbedömningar:

Riskvärdering: Vid registrering av händelser i IA så gör man en riskvärdering av en enskild händelse.

Riskanalys: En riskbedömning kallas i IA för riskanalys och är en mer omfattande riskbedömning av flera situationer och aspekter. Läs nedan om när du behöver göra riskbedömning/riskanalys här.

Det finns flera föreskrifter som ställer krav på riskbedömningar. Det finns färdiga mallar för detta i IA, läs mer om mallarna och hur man använder dem nedan.

I IA värderar du risken för att få reda på hur allvarlig risken är, läs mer om riskvärdering nedan.

  • Låg risk - grön = behöver bevakas

  • Medel - gul = behöver åtgärdas

  • Allvarlig eller mycket allvarlig risk - röd = åtgärda direkt! Arbetet måste stoppas tills risken är åtgärdad.

Alla risker och åtgärder ska dokumenteras och följas upp, vilket du gör i IA.

När du värderat en risk behöver du ta reda på den verkliga orsaken till att risken uppstår för att kunna hitta rätt åtgärd som gör att risken försvinner eller minskar. Läs mer här: rotorsak och MTO perspektivet

Vid förändring av verksamhet behöver det också göras en riskbedömning. Läs mer här: Riskbedömning vid förändring