Hoppa till innehållet?

Vi erbjuder utbildningar inom arbetsmiljö, hälsa och säkerhet

Vad kostar ohälsan i ditt företag?

Ohälsa hos en medarbetare kan bli en kostsam affär för verksamheten. I början av en sjukskrivning är företaget skyldigt att betala ut sjuklön, samtidigt som arbetsuppgifter måste fördelas om för att hålla verksamheten igång. Samtidigt måste företaget fortsätta betala sociala avgifter, och den sjukskrivna medarbetaren har fortfarande rätt till semesterlön under sin sjukskrivningsperiod. Utöver dessa direkta kostnader uppstår även indirekta kostnader när en medarbetare är frånvarande, exempelvis minskad produktivitet och ökat tryck på övriga medarbetare.

Det är kanske självklart att sjukfrånvaro till följd av dålig arbetsmiljö, arbetsrelaterade skador eller olyckor kan störa produktionen. Men arbetsmiljöproblem påverkar även de medarbetare som fortsätter arbeta. Dåliga arbetsförhållanden kan medföra att medarbetarna känner att deras arbetskapacitet minskar markant – i vissa fall upp till en tredjedel eller mer (Lohela-Karlsson et al., 2015). Detta kallas produktionsbortfall och syftar på skillnaden mellan en medarbetares normala produktionsnivå och den reducerade produktiviteten som uppstår när personen påverkas av ohälsa eller arbetsmiljöproblem.

Kostnad för lång sjukfrånvaro

1 980 000 kr

Kostnad för kort sjukfrånvaro

24 750 000 kr

Total ohälsokostnad

47 454 000 kr

Antal timmar förlorade

125677 st

Antal heltider förlorade

72 st

Total kostnad för ohälsonärvaro

20 724 000 kr

Antal anställda

1500 st
0 st 500 st 1000 st 1500 st 2000 st

Genomsnittlig månadslön

30000 kr
20000 kr 30000 kr 40000 kr 50000 kr 60000 kr 70000 kr 80000 kr 90000 kr

Korttidsfrånvaro (dag 1-14)

2.5%
0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 11% 12% 13% 14% 15%

Långtidssjukfrånvaro (mer än 15 dagar)

2%
0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 11% 12% 13% 14% 15%

Andel ohälsonärvaro

22%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Produktionsbortfall pga ohälsonärvaro

9%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%