Hälsosamtal vid tidiga tecken på ohälsa
Hälsosamtal vid tidiga tecken på ohälsa
Att uppmärksamma tidiga tecken på ohälsa, och vid behov sätta in förebyggande åtgärder, förhindrar i många fall längre sjukskrivning. Det är därför viktigt, som chef och som medarbetare, att vara uppmärksam både på sig själv och på varandra.
Hur agera vid tidiga tecken på ohälsa?
När du som chef själv upptäcker eller blir uppmärksammad på tidiga tecken på ohälsa ska du boka ett möte med medarbetaren. Syftet med samtalet är att visa att man ser och bryr sig om, samt att minska risken för ytterligare ohälsa. Det är också viktigt att fånga upp om det är problem på arbetsplatsen som lett till ohälsa och i så fall ta tag i och åtgärda dem.
Det är viktigt att du som är chef vågar ställa frågor kring de tecken du uppmärksammat! Till hjälp finns en samtalsmall (Mall hälsosamtal vid tidiga tecken på ohälsa). Precis som i andra frågor som rör enskilda medarbetare måste alla inblandade respektera tystnadsplikten. Det som sägs stannar mellan er och ska något föras vidare kommer ni överens om vad och till vem.
Oavsett resultatet av samtalet är det viktigt att du som chef regelbundet följer upp hur det går för medarbetaren. Tveka inte att söka stöd hos företagshälsovården som kan hjälpa till med utredning av arbetsmiljön, läkarkonsultationer, samtalsstöd m.m.
Dokumentera
Chefen ska dokumentera alla samtal, åtgärder och uppföljningar som rör individen.
Anteckningarna ska vara transparanta det vill säga inga personliga tyckanden/uttryck/åsikter från dig som chef, utan anteckningarna ska grunda sig på det som sägs under samtalet och som är relevant för hälsosamtalet. Ta stöd av mallen "Hälsosamtal vid tidiga tecken på ohälsa".
Spara alla dokument som kopplas till hälsosamtalet.