Hoppa till innehållet?

Introduktion till OSA

Vad säger lagen om OSA?

Föreskriften fokuserar på tre områden arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling. OSA anger även att chefer ska ha kunskap om hur de ska arbeta för att förhindra ohälsa på grund av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön samt att det ska finnas mål för arbetet med OSA.

OSA definierar fem ansvarspunkter för chefer som forskning kommit fram till är grundläggande för att medarbetare ska ha förutsättningar att ha en god organisatorisk och social arbetsmiljö.

Forskningen som legat till grund för OSA har använt en modell som kallas för krav- kontroll - stöd modellen som tydligt visar hur obalans mellan dessa parametrar leder till ohälsa. Genom att arbeta aktivt med balans mellan dem kan du som chef förebygga stress bland dina medarbetare.

Begrepp organisation och social arbetsmiljö

Organisatorisk arbetsmiljö

Faktorer som spelar in för den organisatoriska arbetsmiljön är:

  • Hur verksamheten leds

  • Hur kommunikationen ser ut

  • Hur delaktig man känner sig i verksamheten

  • Vilket handlingsutrymme man känner att man har

  • Vilka krav och resurser man har tillgång till

Resurser = Organisatoriska faktorer som bidrar till att medarbetaren kan uppnå sina mål eller klara krav i arbetet.

  • Exempelvis arbetssätt, kompetens, bemanning, kontroll, tydliga mål, feedback, socialt stöd, återhämtning.

Social arbetsmiljö

Social arbetsmiljö handlar om villkor och förutsättningar för relationer: ​​​​​​​

  • Hur samspelet fungerar mellan alla medarbetare på arbetsplatsen

  • Hur trivseln är mellan kollegorna och med chefen

  • Hur arbetsklimat, kultur och bemötande fungerar